Bra kundservice är ett konkurrensmedel för nätcasinona

Liknar de flesta casino varandra?

Hur många casinon finns det egentligen att välja på och hur i all världen ska man veta vilket som passar en själv bäst? Innan vi tittar på skillnaderna mellan olika casinon bör vi vara medvetna om likheterna. Det gör det hela lite mer greppbart och minskar risken att hamna fel.

I princip inget nätcasino utvecklar sina egna spel. Man köper heller inte spelen ett och ett på en bred marknad. Spelutveckling sker istället hos ett fåtal stora och etablerade företag. Svenska NetEnt är ett exempel. Skälet till att bolagen är förhållandevis få är att detta är komplicerat. Det räcker inte med att vara duktig på 3D-design, utan man ska även utveckla slumpvalsgeneratorer och jackpottsystem. De senare bygger ofta på att spelarnas bidrag till potten samlas ihop över flera casinon.

Vad särskiljer casinon?

  • Design. Hur casinot ser ut är förmodligen viktigast i början, men kan betyda mer eller mindre för olika människor. Är det viktigt för dig att surfa runt i en design som du tycker är häftig, trevlig eller vacker kan du skapa en "short list" med casinon där du gillar omgivningen. Hur lätt är det att navigera och söka upp det du vill spela är en parameter här. Glöm i sammanhanget inte hur överskådlig medlems- och kontoinformationen är.
  • In- och utbetalningar. Här skiljer det sig faktiskt både avseende hur många betalningsalternativ som erbjuds och eventuella avgifter, framförallt vid uttag. Vissa tillåter endast ett fritt uttag i månaden, andra kanske upp till fyra. Det här ska du verkligen kolla upp innan du blir medlem någonstans.
  • Koppling till sociala media, avatar, lojalitetspoäng med mera. En del casinon har gjort en hel del kring själva medlemskapet, allt från att man själv går som avatar i en värld där man hittar spelen här och där och till och med fajtas kort för att få spela spelet. Poängsamlande har vissa även infört, och där man kan köpa free spins och annat för poängen. Kanske vill man också att Facebook-vännerna ska veta om man vunnit. Allt detta vill vissa absolut ha, och andra absolut inte ha, så kolla upp casinots profil avseende detta.
  • Betting och sport. Vi har tidigare sagt att de flesta casinon har de flesta spelen. Det gäller framför allt slotspel och bordsspel. Vad gäller betting och streaming av sport har vissa ett väsentligt större utbud, medan andra inte erbjuder det alls. Kolla efter detta om du är sportfantast.

Kundservicen bland det viktigaste

Vi skulle också vilja slå ett slag för den mänskliga sidan - kundservicen. Mycket av det som nämnts ovan är inte helt lätt att hitta på casinots finstilta och många situationer och frågor kommer sannolikt att uppstå under medlemskapet. Det är faktiskt pengar som förs fram och tillbaka, bonusregler, medlemskapsförmåner och så vidare. Då vill man gärna prata med någon. Man vill att denne någon bryr sig, är trevlig, kompetent och återkommer snabbt.

När du ändå utvärderar vilket casino som passar dig har du ett utmärkt tillfälle att testa dess kundservice genom att ställa frågor "live". Detta är möjligt om de har en livechatt, vilket ett bra casino har. Dåliga öppettider, långa svarstider och inkompetenta svar ska du inte behöva ta, det finns i så fall bättre casinon. Fråga gärna om lite olika saker, som omsättningskrav på bonusar, avgifter för utbetalningar och lojalitetserbjudanden. Du får inte bara hjälp med utvärderingen, du testar också kundservicen.